آموزش, مقاله, نکات و ترفندها

راه های مقابله با ویروس کرونا

با توجه به همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان و وارد شدن آن به ایران سایت لحظه آخر نیز وظیفه خود دانست برای اطلاع رسانی به شما مخاطبان گرامی از علائم این بیماری بگوید و توصیه هایی مفید برای پیشگیری از این بیماری نیز برای شما برشمرد و با رعایت نکات مورد نظر از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شده تا هر چه زودتر در ایران ریشه کن شود و وضعیت موجود به حالت اولیه باز گردد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی از بیماری کرونا بدست آورید.
ویروس کرونا
همانطور که در جریان هستید ویروس کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد و ظرف مدت کوتاهی همه گیر شد به طوری که میلیون ها نفر در چین مبتلا شده و چندین هزار نفر نیز به سبب مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند، حال چندین روز است که کرونا به ایران نیز رسیده و موجب کشته شدن چندین نفر نیز شده است که این بسیار خطرناک بوده و با بی توجهی نیز می تواند بر شیوع این ویروس دامن زده و کشتگان را بیشتر کند. از این رو سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده و به سرعت به دنبال شناسایی و ردیابی این ویروس در سراسر جهان می باشد تا بتواند این شرایط را تحت کنترل گرفته و هر چه زودتر از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک و کشنده جلوگیری نماید، در حال حاضر می توان گفت تمام جهان یا دقیق تر بگوییم اکثر کشورهای جهان به حالت آماده باش قرار گرفته اند و تقریبا بیشتر مرزها مسدود و یا در حال کنترل می باشند، میلیون ها نفر نیز در چین در قرنطینه به سر می برند چرا که منبع این ویروس منطقه ووهان چین می باشد که در دسامبر ۲۰۱۹ در آن شناسایی شد. گردشگران تور چین در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از سفر به این کشور تا اطلاع ثانوی خودداری فرمایید.
کرونا در ایران
ویروس کرونا به نام ویروس کوید ۱۹ می باشد که سراسر جهان را درگیر کرده و خوف و وحشت را به جان جهانیان انداخته در حال حاضر به ایران نیز راه یافته است و تا به الان جان چندین نفر را نیز گرفته و موجب ترس ایرانیان شده است. برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس کشنده باید از علائم و راه های پیشگیری آن بدانیم تا بتوانیم درست عمل کرده و از ابتلا به آن جلوگیری کنیم. در ادامه این علائم و راه های پیشگیری از ویروس کرونا برای شما شرح داده خواهد شد.
سازمان بهداشت جهانی

علائم بیماری کرونا

علائم اولیه بیماری کرونا کاملا شبیه به سرماخوردگی می باشد اما با گذشت زمان علائم شدید تر شده و این بیماری خود را نمایان می کند، از جمله علائم کرونا می توان به گلو درد شدید، آبریزش بینی، تب شدید و متوالی، سر درد و تنگی نفس اشاره کرد، این بیماری می تواند در تمامی رده های سنی شیوع پیدا کند اما برای افرادی که دارای بیماری قلبی، مشکلات تنفسی و بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند بسیار خطرناک می باشد و این افراد  بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. سرفه های خشک و ممتد نیز از دیگر علائم این ویروس می باشد. در ابتدا این بیماری می تواند غلط انداز باشد و موجب تشخیص سرماخوردگی و یا آنفلانزا باشد اما با گذشت زمان و طولانی شدن آن کم کم خود را بروز داده و سرفه ها، تنگی نفس و تب شدید تر می شود، از جمله مشکلات جدی که ممکن است برای فرد بیمار اتفاق بیفتد درگیر شدن کلیه ها و دستگاه تنفسی او می باشد.
خطرناک بودن ویروس کرونا

میزان خطرناک بودن ویروس کرونا

تا به حال حتی سازمان بهداشت جهانی نیز نتوانسته این ویروس را کاملا شناسایی کرده و بتواند به طور قطعی به این سوال پاسخ دهد که ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟ با بررسی های انجام شده و اعلام آمار کشته شدگان در جهان نشان می دهد که این بیماری خیلی شدید نیست اما بسیار واگیر دار است، به عبارتی با توجه به سرعت شیوع این بیماری، تعداد کشته شدگان مبتلایان نسبت به تعداد افراد مبتلا کم است و این نشان می دهد که کرونا بیشتر از کشنده بودنش واگیر دار است اما به طور قطع نیز نمی توان گفت که این بیماری کشنده نیست و یا چه افرادی را می کشد، پاسخ این سوالات تماما بستگی به شرایط بدنی فرد دارد و می تواند بر روی هر فردی واکنش های مختلفی از خود نشان دهد، اما چیزی که تا به الان اثبات شده و از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام شده است این است که کرونا برای افرادی با بیماری خاص و تضعیف سیستم ایمنی بدنی می تواند خطرناک باشد.
محققان همچنان در حال بررسی این ویروس می باشند و در تلاشند تا هر چه سریع تر این ویروس را به طور قطع شناسایی کنند، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت میزان کشته شدگان مبتلایان به ویروس کرونا حدود ۲ درصد بوده است که این آمار می تواند کمی امیدوار کننده باشد اما باز هم باید جانب احتیاط را رعایت کرد تا از ابتلا به این ویروس جلوگیری شود. از دیگر افرادی که این ویروس می تواند برای آن ها خطرناک باشد افراد دیابتی و دارای فشار خون بالا می باشند.
علائم بیماری کرونا در کودکان

علائم بیماری کرونا در کودکان

با توجه به آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و میانگین سنی مبتلایان در چین خوشبختانه شمار کودکان مبتلا به ویروس کرونا بسیار کم گزارش شده است و می توان گفت درصد ابتلا به این بیماری در کودکان بسیار محدود می باشد، دلیل آن هم این است که سیستم دفاعی بدن کودکان در سطح مطلوبی قرار دارد و می تواند به راحتی با این ویروس مقابله کند، عفونت شدید از علائم این بیماری می باشد که در بزرگسالان موجب تشدید وضعیت بیمار می شود اما در کودکان بسیار خفیف نمایان می شود و نمی تواند خطری جدی برای کودک در پی داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که گفته ها بدین معنی نیست که کودکان در برابر این بیماری کاملا ایمن هستند و به عباری مبتلا نمی شوند اما میزان ابتلای آن ها کم است. اما در هر صورت مراقبت ها و پیشگری ها حتما باید برای این قشر جامعه نیز رعایت شود. گفتنی است اگر کودک مبتلا به بیماری خاصی است به طوری که سیستم بدنی آن ضعیف باشد، خطر ابتلای کودک به بیماری کرونا افزایش می یابد، در این صورت کودک باید کاملا در شرایط مناسب و به دور از خطر نگهداری شود.
راه های پیشگیری از ویروس کرونا

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

همانطور که گفته شد علائم این بیماری کاملا شبیه به سرماخوردگی می باشد و می تواند چندین روز در بدن انسان به صورت نهفته باقی مانده و پس از چندین روز خود را نشان دهد، اما خبر امیدوار کننده ای که در مورد این ویروس وجود دارد این است که پیشگیری از این ویروس بسیار ساده و راحت می باشد، اگر به نکاتی که در ادامه مطالعه خواهید کرد توجه کنید و با دقت آن ها را انجام دهید خطر ابتلای شما و اطرافیانتان تا حد قابل توجهی کاهش یافته و می توان گفت خطری شما را تهدید نمی کند. پس موارد ذیل را با دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید و جزء به جزء آن را رعایت کرده و به اطرافیانتان نیز این اطلاعات را انتقال دهید.
  • شستشوی مرتب دست ها و صورت : اولین نکته و مهم ترین نکته که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعلام شده است شستشوی مرتب و مدارم دست ها و صورت می باشد، قبل و بعد از غذا حتما دست ها شستشو شود، همچنین با حضور در اماکن عمومی و تماس با اجسام دست ها و صورت مداوم مورد شستشو قرار گیرند، این نکته را در نظر داشته باشید مدت زمان شستشوی دست ها حداقل باید ۳۰ ثانیه باشد و به صورت کاملا اصولی انجام گیرد، در ادامه اصول شستشوی دست ها به طور کامل برای شما شرح داده خواهد شد.
  • کاهش تعاملات روزانه : از دیگر مواردی که در این شرایط باید از سوی افراد رعایت شود کاهش تعاملات روزانه می باشد، به شما توصیه می شود تا حد امکان از خارج شدن از منزل و یا پذیرش میهمان به خانه جلوگیری کنید، همچنین از دست دادن، رو بوسی و یا لمس سایرین و اجسام جلوگیری کرده و در شرایط ضروری و در صورت لمس حتما بلافاصله دست ها و صورت شسته خود را بشویید.
  • کاهش تماس با سطوح و اجسام : با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان های جهانی ویروس کرونا می تواند تا ۹ روز بر روی اجسام و سطوح زنده بماند، از این رو میزان ابتلا به این بیماری تا حد قابل توجهی افزایش می یابد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید حد الامکان از تماس با سطوح و اجسام جلوگیری کنید و پس از لمس آن ها بلافاصله دست ها را بشویید.
  • استفاده از ابزار ایمنی : درصورت لزوم و ضرورت برای خارج شدن از منزل حتما از ماسک های استاندارد و فیلتردار، دستکش و مایع ضد عفونی کننده استفاده کنید، حدالامکان از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و به یاد داشته باشید از تماس دست ها به چشم ها، بینی و دهان خود خودداری فرمایید.
  • رعایت فاصله جانبی با افراد : در صورت شرایط ضروری و رفتن به اماکن عمومی تا حد امکان با فاصله ۱ متری از افراد باشید و از نزدیک شدن به افراد جلوگیری کنید، به خصوص افرادی که علائمی همچون سرفه و عطسه از خود بروز داده اند.
  • دوری از حیوانات : با توجه به میزان مبتلایان این بیماری و اعلام آمار سازمان جهانی بهداشت، تا به حال گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات به این ویروس و کشته شدن آن ها توسط کرونا به صورت رسمی اعلام نشده است اما از طرفی مصون بودن حیوانات از این بیماری نیز اعلام نشده و این می تواند خطری هرچند کوچک برای انسان باشد، از این رو توصیه می شود تا حد امکان از تماس با حیوانات اهلی و غیر اهلی نیز خودداری شود.
  • بهداشت در تغذیه : این روزها بهتر است از تمام جهات جانب احتیاط رعایت شود تا میزان احتمال ابتلا به ویروس را تا حد امکان کاهش دهیم، از این رو پزشکان توصیه دارند گوشت و تخم مرغ و محصولاتی از این دست کاملا پخته شوند و در حین تمیز کردن، شستشو و پختن آن ها به هیچ عنوان با بینی، چشم و دهان تماسی نداشته باشید و بلافاصله پس از اتمام کار دست ها را شستشو دهید. همچنین تا حد امکان مواد غذایی با طبع گرم میل کنید و از مصرف مواد غذایی با طبع سرد خودداری فرمایید چرا که میزان گرمی بدن هرچه بیشتر باشد مقاومت بدن در برابر این ویروس بیشتر می شود.
مراجعه به پزشک

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که احساس ناخوشی دارید در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید چرا که امکان دارد بیماری شما تنها یک سرماخوردگی ساده باشد، علاوه بر این خارج شدن شما از منزل می تواند تهدید کننده باشد چرا که احتمال ابتلای شما به کرونا  به سبب تضعیف سیستم ایمنی بدنتان افزایش می یابد، اما اگر احساس کردید این علائم در حال تشدید است و دارای علائم تب مداوم، سرفه و تنگی نفس می باشید به سرعت خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید اما این نکته را در نظر داشته باشید که در این اماکن بیش از پیش نکات را رعایت کنید چرا که در حال حاضر در اماکن درمانی احتمال انتقال ویروس بسیار زیاد است. با معاینه پزشک و تشخیص علائم اولیه ویروس کرونا در شما، مرحله بعدی آزمایش می باشد که از طریق کیت های مخصوص انجام می گیرد و ابتلای شما به این بیماری و یا مبتلا نبودن شما به طور قطع مشخص می شود.
مقابله با ویروس کرونا

روش صحیح شستشوی دست ها

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت و اعلام پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا و پیشگیری از آن باید مدت زمان شستشوی دست ها حداقل ۳۰ ثانیه باشد و کاملا بر طبق اصول شستشو انجام گیرد، بدین صورت که ابتدا کف دست ها کاملا با دقت شسته شود، بین انگشتان و پشت دست ها به دقت شستشو شود، برای اطمینان بیشتر انگشتان تک به تک و جداگانه شستشه شود، دور مچ ها نیز فراموش نشود و بعد از آبکشی دست ها شیر آب با آرنج بسته و سپس دست ها خشک شود. برای فهم بیشتر شما، توضیحات گفته شده به صورت تصویری در ذیل برای شما قرار داده شده است.
روش صحیح شستن دست ها

راه مقاله با ویروس کرونا

طبق تحقیقات اخیری که بر روی مبتلایان بیماری کرونا انجام شده مشخص شده است که افرادی که وضع حال آن ها وخیم بوده و حتی منجربه مرگ شخص شده است، کمبود ویتامین D داشته اند، بر اساس گزارش محققان و پزشکان کمبود ویتامین D باعث می شود که ویروس کرونا به سلول های بدن راه پیدا کنند و با تضعیف سیستم ایمنی بدن، حال بیمار رو به وخامت رفته و اگر کمبود ویتامین بسیار شدید باشد منجر به مرگ شود، اما اگر این ویتامین در بدن فرد در سطح نرمالی قرار داشته باشد اگر ویروس وارد بدن فرد هم شود ویتامین D مانع از ورود این ویروس به سلول ها شده و تنها به صورت یک سرماخوردگی در بدن فرد ظاهر می شود و بعد از گذران دوران نقاهت این ویروس از بدن فرد بیمار دفع شده و فرد به حالت نرمال باز می گردد، از این رو مصرف هفته ای یک عدد قرص ویتامین D3 می تواند یکی از مهم ترین راه های مقابله با ویروس کرونا باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید این راهکار تنها بر اساس اطلاعات موجود جمع آوری شده و حتما برای مصرف هرگونه دارو با پزشک متخصص مشورت بفرمایید.
ویروس کرونا

نکات مهم در مورد ویروس کرونا

  • هیچگاه به خود استرس وارد نکنید و تا حد امکان خود را کنترل کنید چرا که داشتن استرس در این مواقع هم می تواند شما را دستپاچه کند و هم می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف و یا در آن اختلال ایجاد کند و همین امر سبب بالا رفتن میزان احتمال ابتلای شما به بیماری شود.
  • شرایط اضطراری موجود را کاملا جدی بگیرید و در رعایت نکات ایمنی دقت کنید و هیچگاه در این مورد سهل انگاری نکنید.
  • همیشه باخود مایع ضد عفونی کننده به همراه داشته باشید و مراقب اماکنی همچون بانک، دستگاه خودپرداز و یا هنگام تبادل پول باشید و بلافاصله دستکش خود را دور انداخته، دست ها را با مایع ضد عفونی کرده و از دستکش جدید استفاده نمایید.
  • از خوردن غذا در بیرون و یا سفارش غذای آماده خودداری کنید.
  • تا حد امکان سفر خود را کنسل کنید و از خانه خارج نشوید و در صورت رفتن به محل کار حتما نکات ایمنی را به صورت جدی تر رعایت فرمایید.
  • در صورت لزوم خرید مواد غذایی، میوه و سبزیجات حتما آن ها را با مواد ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات بشویید و سپس مصرف نمایید.
کرونا
امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید